Uwolnij się z pułapki myślowej

Czy masz poczucie, że zawsze i we wszystkim musisz być doskonały?
Czy zdarza Ci się przypisywać sobie winę za czyjeś niezadowolenie?
Czy myślisz o sobie “jestem beznadziejna”, “nie mam nic ciekawego do powiedzenia” lub przypisujesz sobie inne negatywne cechy?
Czy robisz z igły widły kiedy coś Ci się nie uda, a kiedy odnosisz sukces przypisujesz go  innym, zbiegowi okoliczności lub przypadkowi?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na któreś z powyższych pytań to znak, że wpadłeś w pułapkę myślową. To, co czujesz i co robisz wynika z błędnej interpretacji zdarzeń i fałszywych przekonań na temat siebie i innych. W rezultacie podkopujesz swoje poczucie własnej wartości, uzależniasz od sukcesów i oceny innych, a przez to się unieszczęśliwiasz.

Klasyczne pułapki myślowe to:

  • Czytanie w myślach – zdaje Ci się, że wiesz, co inni o tobie myślą, choć nie umiesz tego uzasadnić np. „oni myślą, że głupio mówię”, „ona mnie nie lubi”
  • Etykietowanie – przypisujesz sobie ogólne negatywne cechy np. „jestem tępy”, „jestem nieatrakcyjna”, „nie można na mnie polegać”
  • Powinności/przymusy – wmawiasz sobie, że różne rzeczy i sprawy powinny lub muszą wyglądać w taki, a nie inny sposób, stawiasz sobie nierealistyczne wymagania.
  • Maniakalne porównania – porównujesz się raczej z tymi, którzy posiadają więcej niż ty, więcej osiągnęli w jakimś obszarze życia i odbierasz ich jako lepszych od siebie. Powoduje to, że czujesz się mniej warty/a.
  • Myślenie emocjonalne – pozwalasz, żeby Twoje emocje kierowały twoim postrzeganiem rzeczywistości, np. „Czuję się nic nie warta, jestem nic niewarta”.
  • Personifikacje i samooskarżenia – bierzesz wszelką winę na siebie, odbierasz wszystko osobiście, myślisz, że za wszystko ponosisz odpowiedzialność.
  • Powiększania/umniejszanie – wyolbrzymiasz swoje niepowodzenia, a umniejszasz sukcesy. Nie potrafisz siebie pochwalić.

 

Aby uwolnić się z pułapki myślowej, należy po pierwsze uświadomić sobie, że w niej tkwisz a następnie nauczyć się inaczej interpretować wydarzenia i zmodyfikować obraz samego siebie.

Oto kilka wskazówek:

  • Zacznij przyjmować do wiadomości pozytywne opinie o sobie.
  • Zacznij zbierać dowody, które przeczą twojemu negatywnemu obrazowi samego siebie i wzmacniają nowy-pozytywny. Możesz prowadzić dziennik, gdzie będziesz zapisywać przykłady rzeczy, które zrobiłaś/eś dobrze, sytuacji, w których sobie poradziłaś/eś czy siebie zadziwiłaś/eś, cytaty, co dobrego mówili o tobie inni czy oznaki pozytywnego nastawienia ludzi do ciebie. Taki dziennik pomoże Ci zmienić mylne przekonania o sobie.
  • Przyjmuj komplementy bez tłumaczenia się. Zobacz w nich prawdę o sobie.
  • Poznaj siebie, wsłuchaj się w swoje uczucia i potrzeby. Kieruj się tym, co ‘chcesz’ i ‘pragniesz’, a nie tylko tym, co ‘musisz’ czy ‘powinieneś’.
  • Spróbuj być mniej doskonały/ła, odpuść sobie. Bądź dla siebie bardziej wyrozumiały/a, pozwól na błędy. Paradoksalnie więcej się wtedy nauczysz..
  • Zacznij inaczej interpretować wydarzenia. Zobacz, co się tak naprawdę dzieje. Wskaż na kilka możliwych obiektywnych przyczyn zaistniałej sytuacji zanim zaczniesz obwiniać siebie.
  • Doceniaj swoje osiągnięcia, świętuj sukcesy. Chwal siebie kiedy nie robią tego inni!

Dodaj komentarz

Developium

ul Niedźwiedzia 8d lok. 20
02-737 Warszawa
(+48) 600 661 113
aneta.stepien@developium.pl

Aktualności